کلر

مشخصات کلر

کلر

مشخصات کلر

کلر :

کلر ماده ایست جهت گندزدایی آب و فاضلاب، امروزه کلر زنی به عنوان یکی از روشهای ارزان جهت از بین بردن باکتری ها و میکروب های موجود در آب آشامیدنی بکار می رود.

کلر عنصر شیمیایی با عدد اتمی 17 و با نماد Cl است.

کاربرد کلر :

از جمله کاربردهای متداول کلر، حذف و کنترل طعم و بو در آب آشامیدنی است. سایر کاربرد های کلر می توان به کنترل جلبک‌ها، حذف آهن و منگنز، حذف سولفید هیدروژن و حذف رنگ در آب اشاره نمود.

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

کلر

کلر:

کلر (Chlorine)  یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۱۷ و نماد Cl است. کلر در فرم عنصری خود (Cl₂) طبق شرایط استاندارد، کلرید، اکسید کننده قوی می باشد، که جهت سفید سازی پارچه ‌ها و به عنوان ضد عفونی کننده متداول در استخرهای شنا جهت تمیزی و بهداشت آن ‌ها به کار گرفته می شود. کلر ۲٫۵ برابر از هوا سنگین تر، بوی بسیار بد و خفه کننده و بسیار سمی دارد. کلر به‌ عنوان قسمتی از نمک های طعام و ترکیب های دیگر به مقدار زیادی در طبیعت و در بیشتر جانداران وجود دارد. گاهی در اتمسفر فوقانی ترکیبات کلر داری همچون کلر فلوئورکربن وجود دارند، که در تخریب لایه اوزون اثر می گذارند.

 

ویژگی فیزیکی کلر:

در دما و فشار استاندارد دو اتم کلر، مولکول ۲ اتمی کلر را ایجاد می کنند. Cl₂ گاز سبز، زرد رنگی می باشد که بوی قوی متمایزی دارد (بوی سفید کننده). پیوند بین ۲ اتم کلر تقریبا ضعیف است، که مولکول را بسیار واکنش پذیر می‌ کند. نقطه جوش آن در حدود ۳۴ می باشد ولی در دمای اتاق تحت فشار زیاد اتمسفر می‌ تواند تبدیل به مایع شود.

 

ویژگی شیمیایی:

همراه با فلور، برم، ید و استاتین، کلر عنصری از سری هالوژن‌ ها (گروه ۱۷) می باشد. کلر تقریباً با همه عناصر ترکیب ایجاد می کند و ترکیب های کلرید ها را به وجود می آورد. گاز کلر با بیشتر ترکیبات آلی واکنش نشان می ‌دهد، حتی به طور غیرفعال سوختن هیدرو کربن ‌ها را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. نام کلر از واژه chloros به معنای سبز مایل به زرد می باشد، که اشاره به رنگ این گاز دارد. در ۱ لیتر آب ۱۰ درجه، ۳٫۱۰ لیتر و در آب ۳۰ درجه تنها ۷۷/۱ لیتر کلر قابل حل می باشد.

 

استفاده مهم از ماده اولیه کلر در صنایع:

    در صنعت تصفیه آب

    ضد عفونی و گندزدایی استخرها

     سفید کردن پارچه ها در صنعت نساجی

    تولید محصولات کاغذی و سفیدکننده کاغذها

    تولید مواد ضدعفونی کننده

    تولید رنگدانه ها

    در بعضی شاخه های صنایع غذایی

    تولید حشره کش ها

    صنعت رنگ رزی و تولید انواع رنگ ها

    در صنعت فرآورده ‌های نفتی

    صنعت پلاستیک سازی

    صنعت داروسازی و پزشکی

    تولید کلرات ها، کلروفرم، تتراکلراید کربن و در استخراج برم در صنعت آزمایشگاهی و برای کاربرد در بعضی محصولات صنعتی دیگر

  • ۹۸/۰۶/۲۲
  • مهدی حسین زاده

فروش کلر

قیمت کلر

ویژگی کلر

کلر

کلر چیست